Kaksi viikkoa polvihousuissa

Kaksi viikkoa Espanjassa, joulupakolaisena. Tai ehkä kuitenkin enemmän lepäämässä ja D-vitamiinivarastoja täydentämässä. Kamalan hyvä reissu on takana, ja edessä pakkanen ja pimeä. Kaikesta huolimatta on niin kovin mukava kotiin palata taas.

Lähtömalja kantaravintolassani, Hellsinki-Vantaalla.

lähtömalja kantaravintolassani, Hellsinki-Vantaalla.

Reissu on kehno, jos kaikki menee niin kuin elokuvissa. Meillä ei yleensä mene, eikä mennyt tälläkään kertaa. Lähtöpäivänä käytiin lasten lanssa syömässä, ja jätettiin auto heille hoitoon. Ehdittiin koneeseen ajoissa, passien ja lupien kera. Kone vain ei ehtinyt. Oli tunnin ja kolme varttia myöhässä. Tiesi sitä, että oltaisiin perillä hotellilla vasta puolen yön jälkeen.

No lopulta kuitenkiin päästiin matkaan. Lentoon sisältyi yksi välilaskukin, Tanskassa Kööpenhaminassa. Mennessä ei välilaskukaan kovasti haittaa, mutta kotiin tullessa jotenkin arvostaa suoraa lentoa.

Tuli muuten bongattua autoharvinaisuus välilaskun aikana Köpiksen kentällä, Citroën HY! Tai no mikäs harvinainen tuo on. Meillä on yksi tuollainen pihassa. En tiedä kukeeko tuo Citikka omin voimin, vai onko ihan kioskina vain, romikselle asti. Köpiksessä syötiin vähän välipalaa, että jaksaa perille Epsanjaan asti. Sporttibaarista löytyi hyvä olut ja jotain suolaista evähiksi.

Spottieväs Köpiksessä.

maittava sporttieväs Köpiksessä.

IMG_20151220_191043 IMG_20151220_191654

Sitten viimein laskeuduimme Malagaan, ja kapsäkkien kanssa yön pimeyteen taksia etsimään. Julkeilla kulkuneuvoilla ei olisi hotellille päässyt, joten oikeastaan ainoa vaihtoehto oli taxi. Pääsin ensimmäistä kertaa — melkein sähköauton — kyytiin. Oli hypirdi. Lähtiessämme lentokentältä ei kuskilla ollut kovin selvää kuvaa osoitteesta, jonne olimme menossa. Hetken päästä huomasimme ettei meilläkään. Meillä molemmilla oli tarkka selko määränpäästä, mutta määränpäämme eivät olleet kovinkaan liki toisiaan. Kuski soitti jonnekin ja osoite näytti selvinneen, sillä lopulta saavuimme hotellin pihaan. Vähän jänskätti, että oliko hotelli oikea.

Olihan se, ja kerrankin kävi niin, että olimme molemmat oikeassa, vaikka osoitteet poikkesivatkin toisistaan. Raunin osoitteessa kirjauduttiin hotelliin, mutta hotellihuoneemme sijaitsi kokonaan toisessa hotellissa, jonka osoitteeseen minä olin menossa. Loppu hyvin kaikki hyvin, ja saimme jopa kyydin omalle hotellille hotelliketjun pikkubussilla. Kello oli varmaan kaksi, kunnes maltoimme painua pehkuihin. Unta ei juuri tarvinnut odotella. Reissuun lähtöä edeltävä yö kun on meikäläisellä aina kovin keveästi nukuttu.

Loma alkoi sitten kauppareissulla. Majapaikka kun oli huoneisto omalla keittiöllä, ja kaapeissa oli vain astiat  ja jääkaapissakin vain valo.

kiskurihinta kahdesta kaljasta!

Muutaman sadan metrin päässä oli Lidl, jonne suunnistin eväsretkelläni. Kammottava totuus muistui heti mieleeni. Hinnat olivat aivan toista, kuin kotosuomessa. Ja tarjontakin poikkesi totutusta hiukan. Lopulta ostin ensiavuksi juomavettä, teetä, vastapaistettuja leipiä, tuoremehua, juustoa, sorizo-makkaraa, margariinia, oliiviöljyä, pullon viskiä — mm. En saanut kolmea kymppiä kulumaan. Viski oli ihan mukiinmenevää, ja ihan varmasti hintansa väärtti, 4,95€. Kyseessä oli siis 0,75L astia.

Illemmalla läksimme taas ostoksille. Hyppäsimme bussiin ja ajelimme kotikylältä Calahondasta  Fuengirolaan. Bussimatka oli n. 15 kilsaa, ja maksoi 1,55€/pää.

Olin netistä bongannut Garminin kellon, joka oli kovin mieluisa. Huvikseni katsoin myös Espanjan Decathlonin hintoja, kun tiesin paikan edukkaaksi, ja kun kerran Espanjaan oltiin menossa. Suomessa hinta oli maahantuojan sivuilla 269€ ja Espanjassa Decathlon tarjosi  samaa jumppatiukua hintan 191€. Päätin siirtää ostotapahtuman Espanjaan.

No kun kaikki ei kuitenkaan mene, kuin elokuvissa, niin Fuengirolan myymälässä kyseistä kelloa ei ollut. Ystävällisesti lupasivat tilata sellaisen. Hinta tosin oli joulusesongin takia muuttunut, ja hinnaksi kirjoitettiin 171€. Tuolla hinnalla odottelin mielelläni vielä muitaman päivän. Lupasivat laittaa sähköpostia, kun kello saapuu. Sovimme tilauksen toimitusosoitteeksi tuon kysesen liikkeen, kun hotelliosoitteen postinkulusta ei ollut harmainta aavistusta. Kello saapui, aikanaan, vaikka heidän lupaamaa sähköpostiviestiä ei koskaan saapunut. Ajattelivat varmaan meikäläisen olevan sen verran täpinässä, että mitään viestiä ei tarvita.

aamulenkin maisemaa

IMG_20151223_110451Päivät kuluivat leppoisasti. Aamusella kävin aamupalan jälkeen kävelylenkillä, kun kerran fillaria ei tälle matkalle tullut hommattua (rahat kun tuli tuhlattua siihen kelloon). Vuoren päälle kun taapersi, alkoi aurinko lämmittää ja yöllä muodostunut usva katosi. Oli mukava lampsia  alas kämpille, kun keli kirkastui ja meri alkoi näkyä. Tämä taapertelu oli sen verran mukavaa, että kahden viikon aikana tuli käveltyä noin 100 km. Ei sitä jumpaksi oikein voi luonnehtia, kun raahustin pääasiassa mukavuusalueella, ilman suurempaa kiirettä. Viihtyminen oli kävelemisen pointti, ja tietysti kotiseututuntemuksen laajentaminen. Calahondan kylä tuli entistä tutummaksi.

mettä?

mettää?

Käytiin myös vaurastumassa kultturellis-henkisesti. Tuli bongatuksi hyvin mielenkiintoinen Lobopark, jossa vierailimme kuun noustua, kun sudet alkoivat ulvontansa. Näitä retkiä tehdään vain täyden kuun aikaan, joka osui tälle reissulle parahultaisesti. Sudet eivät ole kesyjä, ja käyttäytyvät vapaiden susien tavoin. Niin kuin tuolla muutaman hehtaarin alueella voi. Paikka on maailmanlaajuisesti susitutkijain suosima, sillä suden luontaista käyttäytymistä on luonnossa kovin hankala toteuttaa. Susi kun on kovin ujo elukka. Vaikuttava retki lesti kolmisen tuntia ja oli ihan älyttömän mielenkiintoinen. Suosittelen visiittiä Loboparkkiin, oli sitten kiinnostunut susista tai ei, ja vaikka ei täysikuun aika olisikan. Susi on vaikuttava elukka, yötä päivää.

Muutama kuva susiparkkireissulta. Geokätköilyä ja maisemain imeskelyä…

IMG_20151226_175641IMG_20151226_153255 IMG_20151226_153329 IMG_20151226_162026

vamman dokumentointi

Tämän susipuistoreissun takia vuokrasimme autonkin. Eikä tietysti se auton vuokraaminenkaan ihan mutkatonta ollut. Hotellin neuvonnasta kysyessä, lupasivat hoitaa asian puolestamme, kunhan ilmoittelemme autotarpeesta päivää ennen. Hintakin oli sovittu hotellivieraille erityisen edulliseksi. Kun tämä susipuiston keikka tuli eteen, kävimme kyselemässä autoa. No vuokraamo oli kiinni, kun oli jokin pyhä. Lupasivat ottaa seuraavana päivänä selvää, pyhästä huolimatta, kun heillä on sellainen yhteyshenkilö. Menimme seuraavana päivänä hotlan neuvontaan utelemaan, eikä kukaan tiennyt asiasta tuon taivaallista. Soiteltiin puhelimilla, useampaan kertaan. Ei autoa vuokrattavaksi, ei minkään laista. Ei pikku KIAa, eikä edes isoa Porschea. Pöh! Lampsimme katua alas ja toivoimme että paikallisella pikkuvuokraamolla olisi jonkinlainen kottero tarjota. Kun päästiin konttoriin sisälle, sanoi virkailija olevansa juuri sulkemassa putiikkia. Kun oli nämä pyhät ja kaikki. Kysyimme kuitenkin, olisiko minkäänlaista peliä tarjolla. Vilkaisu ATK:hon ja virkailija sanoi että voisi olla yksi Seat Leone. Ennen kuin lause ehti päättyä  sanoin, että otamme sen! Pikaisesti paperitöitä ja sitten kuskin passi! No eihän se tietysti ollut matkassa. Olkoon, tulette sitten myöhemmin näyttämään sen passin, tuumasi virkailija, jolla oli jo ilmiselvästi tulipalokiire. Saimme avaimet ja kiiruhdimme autolle. Virkailija tuli perässämme ja sulki putiikin. Viisasi auton paikan ja laukkasi tiehensä.

IMG_20151226_134105Auton tankissa oli vain n. kolmannes jäljellä. Virkailija kai aavisti sen  koska pyysi luovutusvaiheessa tankkaamaa sen verran polttoainetta, kun sitä oli lähtiessä. Otimme kännykkäkuvan mittarista, ja parista auton isommasta naarmusta. Olin kyylkimässä kännyköineni takapuskurin takana, kun virkailija jostain huikkasi että onko ongelmia! Kun selkisi että naarmuja katsellaan, tuumasi virkailija, että älkäät murehtiko. Teillä on vakuutus. Emme me silloin edes tarkista naarmuja 🙂 Wroom, kaasutteli virkailija pois, emmekä enää koskaan nähneet häntä. Passia näyttäessä oli paikalla ihan joku muu. Lisäsimme samalla miutaman päivän lisää autovuokraamme. Omalla (tahi vuokravaunulla) on vain niiiin huoleton kulkea.

Autoilusta tuli mieleeni myös polttoaineen hinta. Se pisti silmääni, kun ensimmäisen kerran kävimme tankkaamassa. Ostimme neljällä kympillä. Ihmettelin tankilta lähtiessä tankin pienuutta. Auton tankki oli melkein täysi. Huoltoaseman tolpasta selvisi todellinen syy. Diesel maksoi euron litra.

ruokamme tuli hanurista

Tutustuimme Hanuriin! Kylillä kävellessä bongasimme, jo edellisellä reissulla, korealaisen ravintolan. Viime kerralla jäi paikka katsastamatta. Todennäköisesti olimme väärään aikaan (siesta, liian aikaisin, liian myöhään) liikkeellä. Nyt kulinaarinen retki onnistui, heti toisella yrittämällä. Kyyppari naureskeli ensimmäisellä kerralla, että suomalaiset ovat aina tulossa syömään väärään aikaan. Heti keskustelun alkuun hän ilmoitti tietävänsä mitä heidän ravintolansa nimi HANURI tarkoittaa suomen kielellä. Tarkensi vielä olevansa perillä niin soitin- ja takapuoli merkityksistä.

korealaisten kansallisjuoma

No korealainen sapuska on hyvää, tai ainakin oli siellä Koreassa käydessämme. Nyt ei aivan yltänyt siihen mitä odotin. Saattaa tietysti olla, että aika kultaa muistot, mutta ainakin mausteita puuttui kourallinen. Ehkä menua on sovitettu espanjalaiseen makuun; mene ja tiedä. No Sojua ainakin saimme, ihan koko pullollisen. Se oli sellaista kuin pitikin. Hyvää ja ravitsevaa seurustelujuomaa.

Treffasimme reissulla myös pari suomalaista tuttua. Eräänä aamuna he poimivat meidät edellä mainitun Hanuribaarin liepeiltä kyytiinsä. Ajelimme heidän kortteerilleen, mutta poikkesimme myös ostoshelvetissä. Kammottavan kokoinen ostoskeskus, jossa oli kaikkea. Lapsilllekin omat Mersut ja Bemarit. Sellaiset kuin iskälläkin. Ostarilla oli mm. oikea Applestore, jota nimitystä ei ihan hevillä myönnetä. SUomessakin oli pitkään Apple kauppoja, mutta ei yhtäkään virallista Applestorea. En nyt muista minä vuonna sellainen Suomeen saatiin…

polkuautot ovat historiaa, sähöllä kulkevat lapsetkin

polkuautot ovat historiaa, sähköllä kulkevat jo lapsetkin

Jatkan tätä tarinaa huomenissa…

Noniin, nyt on huomen, ja kello pirusti. Pari riviä laitan kuitenkin. Niin näiden tuttujen kortteeri oli myös Aurinkorannikolla, muutamankymmenen kilsan päässä. Asunnot oli rakennettu golfin pelaajille, ja tämä pariskunta sai asunnon käyttöönsä lomansa ajaksi, kun omistajalla ei juuri silloin ollut käyttöä loma-asunnolleen. Hieno luukku, ja parvekkeella katselimme, kun lokit lepattelivat yöksi Afrikan puolelle. En tiedä miksi. Enkä usko että lokitkaan tietävät. Kunhan menevät. Mukava ilta kruunattiin käymällä kaupungilla syömässä. Ruokalan paskiksessa oli hieno lavoaari. Sellainen näkinkengästä värkätty – vähän isommasta sellaisesta. Paluukyyti oli sitten bussilla. Kävimme tullessa vielä varmistamassa, että mihin aikaan viimeiset bussit lähtivät. No lopulta ei mistään käynyt ilmi, että bussi ei lähdekään linja-autoasemalta, vaan muutaman sadan metrin päästä Shellin huoltikselta 🙂 No ehdittiin kuitenkin, vaikka syövyksissä on paha nelistää.

Paskiksessa älyttömän kokoinen näkinkenkä! #eiuskovaikkanäkee

kaikenlaista

[MAINOS]

Sitten niille joilla on rahoja ihan riesaksi asti. Calahondassa olisi myynnissä kuvankaunis laakso! Aamulenkillä tapasin usein taapertaa yhdelle vuoren huipuista ja siellä ohitin joka kerran MYYTÄVÄNÄ -kyltin. Siinä sitten miettimään, mitäpä sitä tekisi, jos olisi lottovoitto taskussa jne. Tiedätte tunteen.

kohtuullisen kokoinen tontti myynnissä

Laaksossa oli tulipalo jokunen vuosi sitten, mutta nyt ei palosta ole kuin muisto jäljellä, ja jokunen mustunut pensas. Vihreä on vallannut laakson. Laakson pohjalla on pari ränsistynyttä rakennusta, joista toisessa on raunioiden keskellä kehnohko Fiat 500.

Mutta ostakaa nyt joku tuttu tämä paikka, niin tulen visiitille, ja vaikka talkoisiin, risusavottaan tms 🙂

koko tontti samassa kuvassa

[MAINOS]

taukopaikka geokätköllä (Fuengirola)

taukopaikka

Noniin, leikki sikseen. Aasiparkki oli yhden päivän ohjelmanumero. Matkaa Calahondasta tuli jokunen kymmenen, joten reissuun kului koko päivä. Samalla tuli käytyä shoppailemassa jne. Mutta kun oli auto käytössä, niin mikäs oli kulkiessa. Auto on kiva värkki, jos meinaa nähdä jotain muuta, kuin aurinkorannikon nähtävyyksiä.

Aasiparkin lähellä oli flamingojärvi. Siellä oli myös Geokätkö, joten siellä piti poiketa ensin. Niin ja oltiin muutenkin edellä aikatauluamme. Kummallista, että sitä lomalla ehtii hyvissä ajoin vaikka minne, mutta arkena tuntuu olevan koko ajan askelen jäljessä. Kätkö löytyi ja flamingojakin nähtiin, vaikkakin järven vastakkaisella rannalla. Oli hiukan vilakka keli, kun oltiin taas vuorien ”väärällä” puolella. Niin ja ehkä oli jo hiukan tottunut tuohon lämpimään keliin.

flamingojärvi luontokeskuksen aknasta katsottuna

Sitten ajeltiin aaseja tutkimaan. Aasiparkki oli eräänlainen vanhojen aasien vanhainkoti, jossa niille oli turvattu kovasti paremmat olot, kuin mitä ne olivat siihen asti kokeneet. Aitauksen nimitauluissa oli toinen toistaan ikävämpiä elämäntarinoita aasien elämän varrelta.

IMG_20151230_234158 IMG_20151230_234257 IMG_20151230_234408

No nyt aaseilla oli hyvät olot ja muutenkin asiat kohdallaan. Aaseja voi muuten sponssata taloudellisesti, sillä homma toimii pääasiassa lahjoittajien ansiosta. Kaupunki, kunta tai valtio eivät katso aasien hyysäämistä tukitoimien piiriin kuuluvaksi.

Sitten pari kuvaa paluumatkalta Aasiparkista kämpille. Oli aika nätti auringonlasku. Kuvaajana toimi Rauni Rokka, kun itse ohjustin autoa pikatietä pitkin.

IMG_20151230_234820 IMG_20151230_234959 IMG_20151230_235124

Sitten alkoikin vuodenvaihde häämöttää. Se on espanjalaisille isompi juhla kuin Joulu, joka ohitetaan vähäeleisesti. Vuoden vaihtuessa läksimme taas retkelle. Nyt suunnattiin tippukiviluoliin. Luolissa mentiin oppaan ahjaamana ja haukoteltiin todella hulppeita näkymiä. Tätä kehtaan myös suositella, paikkakunnalle poikkeavalle.

Kun maan alta päästiin, syötiin juhlallisesti, vanhan vuoden muistolle ja uudelle paremmalle vuodelle, paella! Viime reissulla jäi paellat nokkimatta, joten se sopi tähän kohtaan erityisen hyvin.

IMG_20160103_113652Ruoka oli järkyttävän hyvää! Tehtiin pienet uudenvuoden lupaukset ja painelimme parkkipaikalle autoon, yhden geokätkön kautta. Meinasi käydä köpelösti, kun kätkön etsimiseen menikin odotettua kauemmin. Parkkipaikan puomi olikin kiinni, ja kaikki henkilökunta juhlimassa vuoden vaihtumista. No sitten paikalle kurvaili vartiointiliikkeen kaveri, ja pääsimme hänen vanavedessään livahtamaan kotimatkalle.

geokätköllä maisemassa joka voisi olla miltä vuosisadalta hyvänsä, jos ei tuota autoa noteeraa

Yksi ehtoo keksittiin lähteä kahteen pekkaan ihan omalle valokuvasafarille – ja pizzalle. Löytyi kiva satamaravintola, ihan läheltä. Oli vain moottoritien väärällä puolella, joten sinne ei ihan helposti jalankulkijana eksy. No taaperreltiin sinäkin ehtoona kymmenisen kilsaa, mutta tulipa ulkoiltua ja napsittua kivoja kuvia satamasta.

aallonmurtaja ja majakka ehtoolla

Takaisin tullessa olikin jo pimeä, mutta onneksi oli meidän lähiravintola vielä auki. Siellä otimme pienet virvokkeet, jotta uni tulisi. No oikeastaan sitä unta ei kovin pitkään olisi muutenkaan tarvinnut vongata, kun tuli käveltyä kuitenkin aika reipas lenkki. Kävellen kulkeminen oli mukavaa, kun oli valoisaa ja lämmintä. Koko reissun aikana tuli varmaan reilusti yli 100 km, taaperreltua sinne ja tänne. Voisi sanoa urheilulomaksi 🙂

IMG_20160101_182343IMG_20160103_110620 IMG_20160103_110501

Eikä siinä vielä kaikki! Käytiin Mihaksessa. Taas autolla retki sisämaan suuntaa. Se on aika luonnollista, kun etelämmäksi ei pääse. Kastuu jalat, joten on kuljettava rannikkoa pitkin, tai sitten sinne sisämaahan. Sinne menimme nyt. Mihaksessa oli turistille paljon kummasteltavaa. Halukkaita kyydittiin hevoskärryillä, tai aasilla. Ravitsemusliikkeitä ja tilpehööriä oli tarjolla enemmän kuin tarpeeksi.

kuvan teksti kertoo kaiken

Bongailimme geokätköjä ja söimme, ensin kevyesti, sitten lujemmin. Tämän retken mieleenpainuvin paikka lienee härkätaisteluareena, joka oli maailman vanhin ja pienin, tai jotain sinnepäin. Kun areenalle saapui, oli helppo uskoa molemmat väitteet. Pienellä härkätaisteluareenalla oli myös miltei mikroskooppinen museo ja matkamuistomyymälä. Ostimme postikortit.

IMG_20160103_112804 IMG_20160103_112500 IMG_20160103_111246 IMG_20160103_111956 IMG_20160103_111742 IMG_20160103_110954 IMG_20160103_112307

Kun Mihas oli kierrelty ja nähtävyydet haukoteltu, oli taas aika painua kämpille. Harmittamaan jäi pari geokätköä, jotka jäivät löytymäti. No ensi kerralla sitten.

tiivis asemakaava

Kaikki loppuu aikanaan, niin tämäkin reissu. Oikeastaan kaksi viikkoa polvihousuissa – talvisaikaan – on ihan sopiva määrä. Alkoi jo miettiä kotikontuja ja kissojen vointia. Pakkanen ja pimeys ei juuri kiehtonut, mutta jokin kuitenkin ajaa kotiin, vaikka ei routaa olisikaan.

kotiinlähdön aika

Reissu oli niiiiin kiva. Ensi vuonna ei varmaan tulla tänne, vaan vietetään Joulut ja Uudetvuodet kotosalla, omien parissa. Sellainen on nyt olo. Sen näkee sitten. Sitä asiaa ei kannata vielä tämän enempää murehtia. Mutta menkäät te muut ensi talvena etelään. Tulee hiukan erilainen Joulu. Suosittelen lämpimästi.

Lopuksi kuva kävelylenkiltäni – kotiinpaluun jälkeisenä päivänä.